"Din häst är ju ändå så gott som död"

Igår åkte jag hem med en minst sagt upprörd vän. Hon har köpt sin häst från den värsta ridskolan i hela Warszawa, han var halt på två ben och jobbade ändå. Han skadar sig mest hela tiden och nya skador kommer upp så fort han sätts i arbete igen. Ändå är det hennes ögonsten,  och han borde inte ha sämre levnadsförhållanden pga. sitt skick .Igår longerade hon honom och fick av en i stallet höra att hon borde låta honom va han är ju ändå så gott som död.
 
Jag förstår inte att man ens har mage att vräka ur sig någonting sådant... Hästen är långt från en drömhäst, omusklad då han ej arbetats på ett långt tag, oförutsebar - han biter tag i nästan alllt i  närheten. Han kommer alldrig kunna hoppa eller göra saker som anstränger hans ben för mycket, men han är inte mindre värd för det! 
 
Samma person påstår att Erilia ej är en arab vilket syns ganska klart och tydligt faktiskt... Men enligt denna person är hon för liten, hon är 147 i manken tror vi. 
 
Man blir bara så arg på vuxna personer som beter sig sådär. H-n kunde hålla lektioner för två tjejer som red en halt häst och lät dem hoppa då h-n påstod att det var bättre för hästen att få motion än stå. Men h-n tycker det är fel att ge en häst en chans att bli bra. Jag tror att det är pga. att Polen är efter i ridsporten man tror att man endast kan bi nått med bra hästar. Och varje dag ser vi hästar som slumpas bort och ersätts med nya då de gjort sig illa, de får ingen andra chans eftersom deras ryttare måste vidare till toppen. 
 
Sanningen är att man inte kommer någonstans utan att vara en mäniska med hjärtat på rätt ställe inom denna sport och de som tror att hästar kan slängas så som trasiga leksaker ska skämmas som tusan
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Fin bild :)

2012-10-19 @ 13:27:21
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Sara

men gud hur kan man säga så? :o

Svar: Det fattar inte jag heller, min kompis blev grymt ledsen och det fårstår jag, sådana ord sårar ju specielt när man kämpat med hästens hälsa i över två år
erilia.blogg.se

2012-10-20 @ 12:29:05
URL: http://sarahermansson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0