Den 18 November

Gud vilken kännsla jag fick under gårdagens pass, till och med C häpnade. Det var en rund och böjd ponny som travade genom travbommarna på en åtta.  Under framskrittningen kändes Tottis faktiskt sådär men hon var definitivt inte halt. Det är ju lite så att hon är en liten princessa och har jätteont av precis allt, men idag var allt bra, såret ser rent och bra ut. Dock så kändes hon som sagt så där eftersom hon blängde på precis allt. När vi kom igång var de första varven hemska, Tottis är en minst sagt tittig och väldigt bestämd häst.
 
Fördelen med detta är att jag då verkligen tänker på mig själv och rider med skänklarna, och på så vis hade vi efter ett tag en rund ponny. Även om hon föll in lite i vänstersvängarna, så var det inte lika mycket som förr. Får jag ordning på mina skänklar så ska jag sätta på vanliga kulsporrar för ett tag bara för att förstärka skänkeln och inte behöva vara där hela tiden.  När vi travade fram red vi många stora volter för att så smånigom göra de mindre och  mindre. Efter ett tag började vi rida över travbommar som låg placerade på diagonalerna och alltså reds på en åtta. Efter att vi galopperat fram i båda varven började vi rida övningar dvs. Galopp, en volt på kortsidan, ökad galopp på långsidan, en liten volt avsaktning till trav, diagonalen via bommarna, galoppfattning, volt på kortsidan, ökad galopp på långsidan, volt, nedsaktning osv... 
 
Väldigt lärorik övning för mig som ryttare då jag lärde mig att förbereda avsaktningen redan i den ökade galoppen med hjälp av en stödjande skänkel och små små förhållningar för att fånga hennes uppmärksamhet. 
 

Kommentarer
Postat av: Myran

Kul att det gick bra =)

Var med i min tävling om att vinna ett hästporträtt! =) Riktigt enkelt att vara med! =)
http://trinnie.blogg.se

2012-11-20 @ 13:02:46
URL: http://trinnie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0