Bara för att vara trendig!

Igår när jag kom in i stallet stod en tjej och rakde en polle. Jag går bortom att det i Polen är så att man liksom som en person som jobbar med rakning har monopol på sitt stall, och hon gick in i mitt. Det som jag reagerade på var att man rakade en häst som rids en gång i månaden som max. Det tycker jag är sjukt onödigt!
 
Varför raka en häst som har ordentlig päls? Så att den kan få gå ute i täcke? Det är liksom inte det roligaste för hästen. Jag tycker att man till och med gör hästen illa om man besöker den max en gång i månaden och har den rakad. Hästar busar och leker i hagen och täcken går sönder, det tänker inte stallhjälpen på utan han släpper ut hästen utan täcke om inget finns. Så går hästen och fryser. 
 
När jag frågade tjejen som rakade varför han rakas, ägaren var så klart inte på plats. Så sa hon att det är för att han inte ska svettas under passen. Vilka pass undrade jag, han jobbar ju en gång om månaden? Ja, men under de passen svarade hon. Då undrar jag är det så jobbigt att skritta av en stund längre och låta hästen va. Och ja för denna ägare är det så. 
 
Hästen i fråga får skav av sin sadel, men den tänker hon inte byta eftersom den hon har är trendig. Förra året stod hennes då orakade häst i tre täcken på 200 g varje i november då det var 10 grader i Polen. Men det var ju fina och trendiga täcken som skulle visas upp. 
 
Ja min häst rakas och det gör jag varje månad. Men det har jag många anlednigar till, den första är att hon har problem med svampinfektioner och hennes päls under vintern måste hållas kort på veterinärens order. För det andra tränas hon sex dagar i veckan och rids endast i ridhus under vintersäsongen. Men skulle hon inte ridas mer än en gång i veckan kanske tom två eller tre så skulle jag inte raka henne. Varför ta ifrån henne det här med att vara häst och få rulla lite i snö och lera?  
 
Jag får nog av alla dessa snobbar inom ridsporten här i Polen, som tar sig själva i förstahand och ser hästen som något att skryta med
 
Se, smutsig hund är en glad hund

Kommentarer
Postat av: Elin L

Håller med dig :) Fin blogg!

2012-11-10 @ 20:00:58
URL: http://lindmans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0