Varför jag köpte egen häst

Tänkte skriva ner varför jag egentligen började leta häst, hur det kom sig att det blev Erilia, hur jag jobbat med henne och vad våra mål är.
 
Låt oss ta det från början, när jag var 17 flyttade jag pga familjesituationen ner till Polen för att studera psykologi. Jag fick dock inte rida då jag nyss blivit utskriven från SCÄ - stockholms center för ätstörningar. Jag fick bara skritta, därför ägnade jag min tid åt att leta ridskolor, inte en enda var vettig i Polen. Hästarna behandlades som skit, man slog dem och piskade. Ju mer man betalde desto mer fick man göra. Jag såg folk i shorts och toflor och utan hjälmar hoppa... de galoperade på och piskade hästen i varje språng. Till slut hittade jag en vettig ridskola och fick även börja rida på riktigt. 
 
 
Det var semptember 2010 jag hade gått omkull med en häst under en hopptävling på 120cm, under omhoppningen, jag skadade nacken och hade problem med den ett tag. Jag fortsatte att rida där dock, men min pojkvän blev mer och mer orolig för nästa tävling. Det var en dyr ridskola och kostnaderna för 4 ridpass i veckan blev högre än att ha en egen häst. Spontant sa han "varför köper du inte en läromästare, du kan ju hitta en fodervärd". Jag började kika runt på annonssidor. Men tyckte inte om någon förig häst där, antingen reds de på graman eller skarpa bett. Jag har erfarenhet av yngre hästar och bestämde mig kolla på de grundinridna. 
 
Vi kollade på en häst redan nästa dag. Dock var allt så mysko runt den, den skulle vara inriden och så, men ingen sadel eller träns fanns när vi kom, dock skulle de kunna fixa en för en tusing till om jag bestämde mig. Vi tackade nej, när jag kom hem såg jag en ny anons en arab skimmel på 5 år jag ringde och bestämde att vi skulle komma nästa dag.
 
När vi kom så stog en liten mager arab uppbunden intill skimmeln, hon skrapade i marken men ingen kollade på henne, jag frågade om hon också var till salu och om jag kunde provrida de båda. Jag hoppade upp på skimmeln, samtidigt kom fuxen in på banan, hon gick inte att sitta upp på då en tjej skulle "värma upp" henne åt mig vilket visst gick ut på att galopera flera varv i full fart. Jag hoppade upp och skrittade och travade lite hoppade ett lågt kryss. När jag hoppade av puffade hon mig i armen och kollade med sina stora ögon, jag var fast. Jag förstod snabt hur det stog till för fuxen och sa att de ska boka henne för mig i en vecka så jag hinner få ihop pengarna...
 
 

Kommentarer
Postat av: Isabell

Hej! Jag har läst din blogg lite, läste nyss detta inlägget och undrade vart du hittade sidor om medryttarhästar i Polen. Själv studerar jag också i Warszawa och har även bara haft dåliga erfarenheter med ridskolorna. :)

Svar: Oj vet du vad vi har några hästar som säker medryttare i vårat stall jag skickar dig ett mail också :)
erilia.blogg.se

2012-08-29 @ 16:33:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0