Del 4 - arbetet, träningen, maten, upplägget

Erilia köptes väldigt väldigt tunn, och mkt mat, nogrant vald mat krävdes som en byggnadssten för att få upp henne i vikt. 
 
Då hon inte hade arbetat mer än någon gång per vecka hos den förra ägaren var hennes kondis usel. Vi promenerade mycket i början, lekte i hagen när den var ledig och så longerades hon en hel del. Jag satt upp lite då och då för att rida ett kul pass - kravlöst. Det som kom fram i ridningen var att hon inte kunde fatta vänster  galopp och var extremt rädd för att söka kontakt på tygeln. Galopp probelmet löste vi genom att arbeta från marken med bettet skulle vi få kämpa.
 
För varje vecka som gick red jag lite mer. Samtidigt som passen i longeringslinan blev lite tuffare. I slutet lade jag till bommar så att hon skulle arbeta lite på linan. Jag bestämde mig för att lära mig att jobba på långa tyglar och det blev en del av vårat arbete också. Då hade ca 8 månader gått. Under tiden åt hon mesh 4 gånger i veckan, dagligen fick hon vitaminer, risolja, musli, ett preparat för leder och så havret alla hästar får. 
 
Efter 10 månader tillsammans började jag träna för tränare hon var redo då. Vi började med korta regelbundna pass för att få upp hennes styrka. En dag i veckan hade hon en ledig dag och så tränade vi 4 gånger i veckan ibland 5 resten av dagarna gjorde vi något annat, tog en promenad, tömkörde.
 
Det går inte ens att beskriva hur mycket som krävs för att bygga upp en häst inte bara kroppsligt. Jag blir glad när folk kommer fram och beundras av hennes utveckling. När vi kom till stallet var hon en rädd häst, hon hade en skyllt uppe vid boxen för att hon var rädd för att bli klappad. Det stod "klappa ej", hon var agressiv mot andra hästar och gömde sig i sin egna bubbla, hon hittade en enda häst hon tyckte om och fick panik när hon inte såg den. Nu är hon en av de keligaste hästarna i stallet. Hon puffar på de som går förbi för att bli kliad i pannan. Hon leker med alla hästar. Isolerar sig inte, står inte längre i ett hörn i hagen. 
 
Många blir arga då jag säger att de inte får hoppa upp på henne och rida två varv .. men de flesta har inte gjort denna resa. De vet inte hur det känns att se sin häst lida och kämpa för att förstå vad du vill. De vet inte hur svårt det är för en häst som haft problem i livet att backa. 

Kommentarer
Postat av: Marina

Kika gärna in när du har tid <3

2012-07-20 @ 18:44:31
URL: http://sweetmesweet.bloggplatsen.se
Postat av: Emma

Halkade in på din blogg och måste säga att du gjort ett toppenjobb med Erilia! Det är så få människor som har ett sånt tålamod, verkligen grymt jobbat :D

Svar: åh tack så jätte mycket det värmer verkligen :)
erilia.blogg.se

2012-09-16 @ 19:31:46
URL: http://ranchgirl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0